Proč si koupit nové auto
bezpečnost, pohodlnost, high technologie, navigace, adaptivní světloměty, třetí brzdové světlo, parkovací kamera nebo kamera hlídání mrtvého úhlu, deformační zóny, vysokopevnostní ocel, esp, airbagy, nouzový brzdový asistent a spoustu dalších
Emisní norma Euro
Emisní norma Euro je závazná norma Evropské unie stanovující limitní hodnoty škodlivin ve výfukových exhalacích benzinových a naftových motorů pro motorová vozidla v závislosti hmotnosti škodliviny na ujeté vzdálenosti. Normy stanoví limity oxidu uhelnatého (CO), uhlovodíků (HC), oxidů dusíku (NOx) a pevných částic (PM); nezabývají se oxidem uhličitým ani sirnými sloučeninami. Norma je vydávána v postupně se zpřísňujících číslovaných verzích; normy pro osobní automobily a lehké užitkové automobily jsou číslovány arabskými číslicemi, normy pro těžké nákladní automobily a autobusy římskými číslicemi. Limity se vztahují na vozidla nově uváděná na trh.
Historie
První emisní norma začala platit v Kalifornii roku 1968; první evropskou normou byla norma EHK 15 z roku 1971.
Euro I (1993)
Euro II (1996)
Euro III (2000)
Euro IV (2005)
Euro V (září 2009)
Euro VI (září 2014)
Euro VII (leden 2027)
V Česku je 700 tisíc aut bez katalyzátoru, jezdí sporadicky
V Česku je 700 tisíc aut bez katalyzátoru, jezdí sporadicky
V Česku jezdí stále téměř 700 000 osobních aut bez katalyzátoru, jsou to tedy vozy vyrobené přibližně do roku 1993. Z tohoto počtu je 365 000 vozů starších 30 let. Tato auta jezdí velice málo, výrazněji ovšem zatěžují životní prostředí, upozorňuje certifikační firma TÜV SÜD Czech.
11.srpna 2015
Vozidla bez katalyzátoru z celkového počtu všech ujetých kilometrů osobními auty v Česku ujedou zhruba jen čtyři procenta. Tato auta však zatěžují životní prostředí nebezpečnými látkami zhruba 40 procenty. Kromě nebezpečných vraků nebo celkově zanedbaných aut v tristním technickém stavu mezi nimi najdete i unikátní youngtimery ve špičkovém stavu.
K vyřazování neekologických vozidel na přelomu tisíciletí přispělo zavedení povinnosti na každé vozidlo mít zaplacené povinné ručení. O devět let později k tomu přispěla také nutnost platit poplatek za první registraci vozidla, které neplní alespoň emisní normu Euro 3.
Od té doby se ale počet vyřazovaných neekologických vozů snižuje. Impulsem k jejich vyřazení většinou bývá fakt, že již neprojdou technickou kontrolou, a také rostoucí náklady na opravy.
Podle Sdružení automobilového průmyslu je v Česku registrováno téměř 5,1 miliónu osobních aut s průměrným stářím 14,7 roku. Z toho 3,2 miliónu aut je v provozu více než 15 let.
