Auta rady tipy
Víte, co máte udělat po zakoupení ojetiny? Jen přeregistrovat vůz nestačí!
Jak po zakoupení ojetiny postupovat, abyste se nedostali do problémů?
Předpokládejme, že jste si vyhlédnutý vůz již zakoupili. To znamená, že jste podepsali kupní smlouvu a tedy zaplatili příslušný finanční obnos. Pro zjednodušení budeme uvažovat, že je auto vaše, nikoliv třeba leasingové společnosti.
Přeregistrování vozidla
Jen zřídka se stává, že prodávající nepožaduje takzvaný přepis či přesněji přeregistrování vozidla po prodeji. Toto občas nevyžadují prodávající aut ve stavu téměř vraku. K tomu, aby bylo možné vozidlo přihlásit na sebe nebo také přeregistrovat, musí být splněno několik podmínek.
Tou první je uzavřené zákonné pojištění odpovědnosti za provozování vozidla, jemuž se neřekne jinak než povinné ručení. Jako první si tedy musíte vozidlo ze zákona pojistit. To lze udělat buď "online" nebo v kamenné prodejně u zástupců pojišťovacích domů. Po sjednání pojištění dostanete takzvanou zelenou kartu. Ta je první podmínkou pro přeregistraci vozidla.
Zákonné pojištění tedy máte uzavřeno. Se zelenou kartou a s doklady od vozidla zahrnující Velký technický průkaz, osvědčení o registraci vozidla (malý technický průkaz) a kupní smlouvu navštívíte spolu s vozidlem Stanici technické kontroly (STK), kde vám udělají takzvanou evidenční prohlídku. Vyjde řádově na několik stovek a výsledkem bude protokol o evidenční kontrole.
Při evidenční prohlídce má technik za úkol primárně ověřit, zda souhlasí výrobní číslo vozidla (VIN) vyražené na karoserii s tím uvedeným v technickém průkaze. Součástí prohlídky je také ověření stavu počítadla ujeté vzdálenost. Uvedené se zároveň fotografuje.
Jelikož se jedná o provozovnu STK, obyčejně technik "prohlédne" i vozidlo jako takové. Pokud máte namontována výrobcem neschválená kola či pneumatiky, případně neoriginální světlomety či zadní svítilny (tuning), může vám technik způsobit problémy. V extrémním případě tak evidenční prohlídkou dokonce nemusíte vůbec projít. Samozřejmě auto musí být vybaveno základní povinnou výbavou – platnou lékárničkou, trojúhelníkem, sadou žárovek a samozřejmě reflexní vestou.
V tomto ohledu mají výhodu kupující čerstvě dovezených vozidel, která prošla takzvanou dovozovou technickou. Pokud si auto nepřivážíte sami, většinou ji za vás udělá již dovozce. A pokud má auto dovozovou technickou, je osvobozeno od evidenční prohlídky. V tomto případě vám tak stačí jen sjednání povinného ručení a poté již můžete navštívit úřad s rozšířenou působností.
Právě tady vám vozidlo přeregistrují. Pokud je nově dovezené, současně vám vystaví registrační značky. Ve druhém případě to obyčejně trvá několik dní.
Servis moc neodkládejte
Jen občas lidé prodávají auto, které krátce před tím prošlo servisem. Mnohem častěji jej vozidlo nevidělo delší dobou. Servis vozidla je tak často na bedrech jeho novopečeného majitele.
Tady nejde jen o výměnu oleje v motoru a některých čističů, například kabinového filtru. Pokud má motor rozvody řešené ozubeným řemenem a vy nevíte, kdy a případně zda vůbec byly v minulosti měněny, určitě se vyplatí nechat je vyměnit co možná nejdříve. Někteří prodejci ojetin dokonce dávají do kupní smlouvy větu "Výměna rozvodů nutná". Tímto chrání sami sebe v případě, že by novému majiteli vozu rozvody při jízdě selhaly a motor se tak lidově řečeno "potkal". Pokud by se tak stalo a poškozený by požadoval od prodávajícího finanční kompenzaci za porouchaný motor, v tomto případě by s největší pravděpodobností neuspěl. Toto mají zjednodušené kupující vozidel, jejichž motor používá rozvodový řetěz. Jenže i ten se s léty vytahá, jak ostatně dokazuje mnoho současných agregátů...
U moderních aut s rozsáhlou elektronickou multiplexní sítí by součástí servisu měla být vždy diagnostika vozidla zahrnující načtení paměti závad řídicích jednotek. Dobrý servis, který věci rozumí, vám toto v rámci servisu nabídne. Beztak musí po výměně oleje znovu nastavit servisní interval, což je bez diagnostického rozhraní obtížné.
Při koupi ojetiny je tak třeba počítat s následnými nutnými investicemi, mezi které patří kromě povinného ručení také servis vozidla. S výměnou řemenových rozvodů a olejem to znamená mít v rezervě přibližně 10.000 korun.
Máte správné obutí?
V závislosti na ročním období, v němž ojetinu kupujete, je třeba myslet také na vhodné pneumatiky. Aby se vám pak třeba nestalo, že v létě odjedete s nově pořízenou ojetinou, která bude ovšem vybavena zimáky. Kromě toho, že zvyšují spotřebu paliva a předčasně se opotřebovávají, jde také o bezpečnostní hledisko. V parnu je přilnavost zimních pneumatik citelně nižší než letních.
Na co nezapomenout, když si koupíte ojeté auto
Koupě ojetého vozidla přináší řadu výhod, z nichž nejdůležitější je finanční úspora. I za rok starý vůz totiž zaplatíte výrazně nižší částku než za nové vozidlo. Při koupi ojetého vozidla je důležitý zejména pečlivý výběr nejlépe za dohledu odborníka, díky kterému se vyvarujete koupi ojetého vozidla se spoustu úmyslně skrytých vad. Pokud už jste si v bazaru ojetý vůz vyhlédli, máme pro vás pár užitečných tipů.
Povinné ručení pro ojeté vozidlo
Povinné ručení je zákonem č. 168/1999 Sb. přikázané odpovědnostní pojištění, které se týká všech vozidel zapsaných v registru vozidel s registračními značkami a provozovaných na veřejných komunikacích.
Pojištění musí být platné už v okamžiku přepisu vlastnických práv, ke kterému dojde za účasti obou stran (nebo za účasti jedné strany s plnou mocí udělenou nepřítomnou stranou) na dopravním odboru jakéhokoliv úřadu s rozšířenou působností.
Přepis musí být proveden do 10 pracovních dnů ode dne podpisu kupní smlouvy.
K přepisu vozidla je nutné sebou mít:
- doklad totožnosti obou stran
- úředně ověřenou plnou moc strany, která se přepisu neúčastní
- zelenou kartu jako doklad o sjednaném povinném ručení
- kupní smlouvu
- potvrzení o technické prohlídce vozidla (STK)
- vyplněný formulář žádosti o změnu vlastníka
- velký technický průkaz
Jak si vybrat povinné ručené pro ojeté vozidlo
Jako nejjednodušší způsob se jeví povinné ručení online, které nevyžaduje vaši osobní účast na pobočce pojišťovny. Prostřednictvím srovnávače online si porovnáte více konkurenčních nabídek od různých pojišťoven.
Stačí vyplnit formulář, do něhož vepíšete požadované údaje o pojištěném vozidle a vlastníkovi. Z přehledného srovnání si následně vyberete nejlepší povinné ručení a uhradíte stanovené pojistné. Povinné ručení je platné ode dne, který si zvolíte.
Neodkládejte provedení nutných servisních úkonů
Čerstvě zakoupený ojetý vůz většinou potřebuje odbornou péči, a proto jej nechte překontrolovat v odborném servisu. Ojeté vozidlo vyžaduje alespoň výměnu základních kapalin a případně i výměnu rozvodů. Doporučeno je také zkontrolovat stav pneumatik a zda odpovídají ročnímu období (zimní vs. letní pneumatiky).
Nechcete-li vozidlo používat, vyřaďte jej z registru vozidel
Nechcete-li platit povinné ručení, protože s vozidlem nejezdíte a kupujete jej například na náhradní díly, musíte jej nejprve vyřadit z registru motorových vozidel a odevzdat registrační značky.
Povinné ručení vozidla
Srovnávače pojištění vozidla
ověření vozidel
Technická kontrola (STK)
STK neboli technickou kontrolu musí pravidelně absolvovat každé vozidlo. Co všechno obnáší?
Technická kontrola
Technická kontrola (neboli STK) je kontrola motorového vozidla podléhající podmínkám stanoveným zákonem. Kontroly provádí stanice technické kontroly (STK), které kromě technických prohlídek silničních vozidel zpravidla nabízejí i další služby jako měření emisí, ověřování tachografů, evidenční kontroly apod.
Technickou kontrolu musí pravidelně absolvovat všechna silniční vozidla registrovaná v České republice a ta, která jsou opatřena registrační značkou. Jedinou výjimkou jsou vozidla kategorie R.
Technických kontrol je několik druhů, běžný motorista se však nejčastěji setká s pravidelnou technickou prohlídkou a evidenční kontrolou (vše o evidenční kontrole naleznete v samostatném článku).
Typy technických kontrol
- Pravidelná technická prohlídka
- Opakovaná technická prohlídka
- Evidenční kontrola
- Technická prohlídka na žádost zákazníka
- Technická prohlídka před registrací vozidla
- Technická prohlídka před schválením technické způsobilosti vozidla
- Technická prohlídka ADR
Kolik stojí pravidelná technická prohlídka?
Cenu technické kontroly si určuje každá STK podle sebe. Nejčastěji se cena pohybuje od 1 500 do 2 000 Kč.
Jak STK probíhá a kdy na ni musíte
Pravidelná technická kontrola se u běžně provozovaných osobních automobilů provádí každé 2 roky. U nových vozidel je první technická vyžadována až po prvních 4 letech provozu následně každé 2 roky. Dobu platnosti STK lze najít ve velkém technickém průkazu či na červené nálepce na zadní registrační značce. Přehled všech druhů STK a délku jejich platnosti naleznete zde.
Pokud víte, že je vůz v dobrém technickém stavu, nemusíte se technické kontroly bát. Pokud je však vozidlo starší nebo má nějaké vady, zvažte provedení technické kontroly automechanikem. Většina autoservisů tuto službu nabízí. Automechanik nejprve vozidlo zkontroluje a případně opraví závady, které by bránily úspěšnému absolvování technické kontroly. Navíc si ušetříte nervy a čas. Pokud se rozhodnete, že vše zvládnete sami, STK bude probíhat zhruba tímto způsobem:
- Než vyrazíte, řádně auto zkontrolujte - funkčnost všech světel, funkčnost brzd, únik kapalin, nahuštění a správnost rozměrů pneumatik a hloubku dezénu. Též je nutné odstranit staré dálniční známky ze skla a poklice z kol, pokud je jimi vůz vybaven.
- Připravte si všechny dokumenty, které jsou popsány níže v článku. Zjistěte si také, kolik si daná STK za kontrolu účtuje a zda lze platit kartou či pouze hotově. Kontrolu můžete absolvovat na kterékoliv STK v České republice.
- Po příjezdu na STK vyhledejte recepci/kancelář, ve které se ohlásíte, předložíte potřené dokumenty a uhradíte kontrolu. Obsluha STK vás poté nasměruje k dílně, kde mechanik provede měření emisi a kontrolu VIN.
- Následuje samotná kontrola vozidla (obsah kontroly naleznete níže v článku), zpravidla se provádí v jiné dílně než měření emisí. Mechanik většinou provádí kontrolu bez vaší asistence, maximálně můžete být požádáni a zapnutí světel.
- Po provedení kontroly vám bude vystaven protokol o technické prohlídce, ve kterém naleznete soupis případných závad ve třech kategoriích - lehké, vážné a nebezpečné.
- Lehké závady - nebrání bezpečnému provozu, technickou jste úspěšně absolvovali.
- Vážné závady - technickou dostáváte pouze na 30 dní, během nichž musíte závady opravit a znovu provést technickou kontrolu.
- Nebezpečné závady - s vozidlem nesmíte odjet, musíte zajistit jeho odtah, opravu a znovu jej přistavit (znovu pomocí odtahovky) zpět na STK. Dokud neprovedete novou kontrolu, vůz se nesmí pohybovat na pozemních komunikacích!
Co s sebou na STK
- Velký technický průkaz (originál)
- Malý technický průkaz (osvědčení o registraci vozidla)
- Doklady o homologaci doplňků
- Protokol o měření emisí (pokud jste jejich měření absolvovali před technickou kontrolou)
Pokud jdete na opakovanou technickou prohlídku, nezapomeňte také na protokol o předchozí prohlídce, na jehož základe je prováděna prohlídka opakovaná.
Co se kontroluje na STK
- Identifikace vozidla - VIN kód, registrační značka a další identifikátory
- Stav tachometru - jak zkontrolovat tachometr naleznete zde
- Řízení - technický stav, geometrie, vůle
- Brzdy - technický stav, účinnost, stejnosměrnost, brzdové vedení
- Skla - technický stav, homologace, zatmavení
- Světla - technický stav a homologace
- Podvozek (včetně pneumatik a ráfků) - technický stav, vůle, homologace a schválení, úniky kapalin, koroze, funkce tlumičů
- Karoserie - stav a koroze nosných částí, doplňky a úpravy, vůle, ostré a nebezpečné hrany, zástěrky a kryty
- Motor - homologace, výkon motoru, hlučnost a účinnost výfuku, únik kapalin, elektromagnetické odrušení
- Funkčnost bezpečnostních pásů, airbagů a povinné výbavy
Za které závady se u STK nejčastěji vyhazuje
- Přiliš ojeté pneumatiky nebo nesprávný rozměr pneumatik
- Únik provozních kapalin (motorový olej, chladicí kapalina apod.)
- Absence filtru pevných částic nebo katalyzátoru
- Zatmavená skla bez schválení a homologace
- Nefunkční světla (funkční musí být i osvětlení registrační značky)
- Příliš hlučný výfuk, nefunkční katalyzátor
- Neschválené úpravy (tuning)
Co brání provedení STK?
Technická prohlídka nemůže být provedena, brání-li tomu výrazné znečištění vozidla, vybavení vozidla poklicemi kol anebo ohrožuje-li technický stav vozidla zdraví nebo život kontrolního technika.
Mohu být přítomen u STK?
Ze zákona je fyzická osoba oprávněna být technické prohlídce přítomna (§ 47, odst. 5, zákona č. 56/2001 Sb.). Přitom je ale povinna řídit se pokyny zaměstnanců provozovatele stanice technické kontroly pro zachování bezpečnosti.
Historie prodělaných STK
Pokud vás zajímá, kdy a jaké technické prohlídky vaše (nebo jakékoliv jiné) vozidlo prodělalo, můžete to zjistit online na webu Cebia.com. Jediné co musíte znát je VIN kód vozidla, po jeho zadání se vám zobrazí kompletní historie prodělaných technických kontrol.
Pokud je navíc ke kontrole dostupný protokol, můžete si jej stáhnout. V něm lze dohledat například nalezené závady vozidla.
Kromě historie technických kontrol lze navíc v systému AUTOTRACER zkontrolovat:
- Kontrola tachometru
- Kontrola poškození
- Kontrola odcizení
- Fotografie vozidla
- Servisní historie
- a mnoho dalšího
Bez platné technické nikdy nejezděte!
Pokud zjistíte, že má váš vůz propadlou STK, určitě s ním nikam nejezděte. Přestože se to může zdát jako drobnost, hrozí vám za řízení takového vozidla vysoká pokuta, v krajním případě i zákaz řízení. V případě dopravní nehody vám navíc pojišťovna nemusí proplatit vzniklou škodu.
Jízda bez STK - Co vám hrozí?
Řídit vozidlo bez platné STK je velký hazard. V krajním případě vám hrozí i zákaz řízení.
Na úvod je potřeba říci, že jízda s vozidlem bez platné technické kontroly (STK) je velký hazard už jen proto, že takové auto nemusí být technicky zcela v pořádku a může vykazovat nebezpečné závady. Samozřejmě se ale může stát pouze to, že jste na pravidelnou prohlídku zapomněli. Co vám tedy hrozí?
Jízda s propadlou STK
Pokud jezdíte s vozidlem, které má propadlou technickou kontrolu, tzn. již uplynula obvykle dvouletá lhůta od poslední STK, hrozí vám pokuta 1 500 Kč až 2 500 Kč. To ovšem platí pouze v případě, že je vozidlo technicky v pořádku a je způsobilé k provozu na pozemních komunikacích. Pokud policejní hlídka zjistí, že vozidlo vykazuje závady nebezpečné pro ostatní účastníky provozu, pokuta může být výrazně vyšší.
Vše o délkách platnosti STK naleznete v samostatném článku.
Jízda s technicky nezpůsobilým vozidlem
Máte-li propadlou STK a zároveň vykazuje auto nebezpečné závady, případný postih už může být výrazně tvrdší. Mezi nebezpečné závady ohrožující ostatní účastníky provozu se řadí například:
Nesvítí-li potkávací nebo brzdové nebo zadní obrysové světlo alespoň na straně přivrácené do středu vozovky.
Nelze-li přepnout dálková světla na potkávací.
Způsobují-li světlomety oslnění.
Prasklé nebo poškozené čelní sklo ve stírané ploše o velikosti větší než 20 mm.
Zatemnění čelního skla na propustnost zjevně nižší než 75 % nebo zatemnění předního bočního skla na propustnost zjevně nižší než 70 %.
Netěsnost nebo neúplnost výfukového potrubí nebo zjevný zásah do tohoto potrubí mající vliv na vnější hluk vozidla.
Poškození nebo deformace karoserie nebo podvozku, včetně řízení a brzd, které může bezprostředně ohrozit bezpečnost provozu na pozemních komunikacích.
Unikání paliva, oleje nebo mazacích tuků.
Je-li hloubka dezénu hlavních dezénových drážek nebo zářezů menší než 1,6 mm u vozidel všech kategorií a u mopedů menší než 1,0 mm.
Jsou-li namontovány pneumatiky různého rozměru na téže nápravě.
Jsou-li na vozidle závady na brzdovém systému, které znemožňují nebo by mohly znemožnit účinně zastavit vozidlo.
Vykazuje-li vozidlo jednu nebo více výše uvedených závad (které jsou detailně popsány v §36 vyhlášky č. 341/2002 Sb.), může policie či správní orgán sáhnout po přísnějších trestech - pokutě 5 000 Kč až 10 000 Kč a zákaz řízení od 6 do 12 měsíců.
Propadlá STK a pojištění vozidla
Co se stane, když způsobím nehodu s vozidlem, které nemá platnou STK? V takovém případě má pojišťovna právo odmítnout uhradit škodu, kterou jste způsobili, neboť se jedná o porušení smluvních podmínek. Nutno ale říci, že v případě, kdy bylo auto technicky v pořádku, nejsou pojišťovny obvykle přísné a škodu vyplácejí.
Ovšem v případě, že je vozidlo technicky nezpůsobilé a před nehodou vykazovalo některou z výše uvedených nebezpečných závad, může pojišťovna plnění odmítnout, a pak povinnost uhradit vzniklou škodu přechází na vás.
Historie STK online
Zajímá vás, jak si vaše (nebo jakékoliv jiné) auto vedlo na prohlídkách STK? Jaké byly nalezeny závady a jaký byl stav tachometru? I to můžete snadno zjistit online v systému AUTOTRACER na stránkách Cebia.com. AUTOTRACER je největší databáze záznamů o ojetých vozidlech v Evropě. Díky tomu můžete u jekékoliv vozu prověřit:
- Ověření pravosti VIN
- Kontrolu tachometru
- Kontrolu poškození (v 32 zemích včetně Německa, Francie apod.)
- Kontrolu odcizení
- Historii STK a emisních kontrol (včetně protokolů a nalezených vad)
- Servisní historii
- Historii inzerce
- Ocenění vozu
- + 7 dalších kategorií
Pro prověření historie vozidla stačí znát jeho VIN kód a zadat jej na webu Cebia.com.
Co je VIN kód
VIN kód je 17místný kód, který je unikátní pro každé vyrobené vozidlo. Svůj VIN kód mají osobní i nákladní vozidla, motocykly, vozíky, přívěsy či obytné vozy. Zkrátka všechna vozidla homologovaná pro silniční provoz.
VIN se nachází na vícero místech ve vozidle. Umístění VIN je ovšem rozdílné u každého vozidla. Naleznete jej také v dokumentech k pojištění vozidla či v dokladech vozidla (velký TP a malý TP).


Platnost STK
Přehled platnosti STK v roce 2023
Každé silniční vozidlo registrované v České republice musí pravidelně absolvovat technickou kontrolu (STK). Pravidelnou technickou kontrolu lze podstoupit v kterékoliv stanici technické kontroly v ČR. Stanice však musí být schválena Ministerstvem dopravy ČR.
Platnost STK podle kategorií vozidel
Platnost STK se odvíjí od kategorie vozidla, případně způsobu jeho užití:
Kategorie vozidla Platnost první STK Platnost pravidelné STK
- Osobní vozidla
- Nákladní vozidla do 3,5 tuny
- Bržděné přívěsy do 3,5 tuny
- Traktory s max. rychlostí nad 40 km/h
- Rolby, sněžné skútry
4 roky 2 roky
- Autobusy
- Nákladní vozidla nad 3,5 tuny
- Přívěsy nad 3,5 tuny
- Vozidla TAXI
- Vozidla s předností v jízdě
1 rok 1 rok
- Motocykly, tříkolky, čtyřkolky
- Nebržděné přívěsy do 750 kg
6 let 4 roky
- Traktory s max. rychlostí do 40 km/h
4 roky 4 roky
Kde hledat konec platnosti STK
Jednoduše lze platnost zkontrolovat pohledem na zadní registrační značku (SPZ). Na červené nálepce je vyražen měsíc a rok konce platnosti STK.
Přesné datum (včetně dne) lze však najít pouze na velkém technickém průkazu. Je třeba pamatovat, že platnost končí přesně ke dni uvedenému na technickém průkazu a nikoliv k poslednímu dni měsíce uvedeného na červené nálepce.
Jezdit bez platné STK se nevyplácí
Jízda vozidlem bez platné technické prohlídky je dopravní přestupek, za nějž vám může policie udělit na místě pokutu do 2 500 Kč. Pokud je vůz zároveň i ve špatném technickém stavu, mohou vám policisté udělit pokutu až 10 000 Kč a zákaz řízení na 12 měsíců.
Historie technických kontrol online
Pokud vás zajímá historie prodělaných technických kontrol vašeho (nebo jakéhokoliv jiného) vozidla, můžete ji zkontrolovat online v systému AUTOTRACER na webu Cebia.com. Po zadání VIN kódu vozidla se vám zobrazí kompletní historie technických kontrol.
V případě, že je k dané kontrole dostupný protokol, můžete si jej stáhnout a získat tak detailní informace (např. zjištěné závady vozidla).
Prověření historie nabízí ještě mnohem více
Systém AUTOTRACER je největší evropská databáze záznamů o ojetých vozech. Kromě historie STK lze prověřením získat i další cenné údaje z historie vozidla:
- Ověření pravosti VIN
- Kontrolu tachometru
- Kontrolu poškození (v 32 zemích včetně Německa, Francie apod.)
- Kontrolu odcizení
- Servisní historii
- Historii inzerce
- Ocenění vozu
- + mnoho dalšího
Zkontrolovat historii v systému AUTOTRACER můžete u osobních i nákladních vozidel, motocyklů, čtyřkolek, přívěsů, vozíků, karavanů či autobusů.
Co je to VIN kód
VIN (Vehicle Identification Number) je 17místný kód, který je unikátní pro každé vyrobené vozidlo.
VIN najdete na mnoha různých místech ve vozidle. Přesné umístění VIN je rozdílné u každého vozidla, vždy jej však spolehlivě najdete v dokladech od vozu (velký TP a malý TP) či v dokumentech k pojištění vozidla.
Úřady už nevydávají velké technické průkazy. Nahradila je "datová kostka"
Tlačítkem Sledovat můžete odebírat oblíbené autory a témata. Na každý nový článek vám budeme posílat upozornění do emailu.
22. 5. 2024
Od ledna 2024 se už při registraci auta nevydávají velké techické průkazy, ale jen ty malé. Úředník papírový doklad odebere i při zápisu změn, třeba při převodu na jiného majitele. Co to pro řidiče znamená a kde najít data k autu?
Vhodná velikost kol a pneumatik, údaje o prvním majiteli, barva karoserie, dodatečné úpravy nebo datum poslední kontroly na STK. Informace, které mohl každý dosud rychle zjistit z velkého technického průkazu. U nových aut nebo těch, která třeba mění vlastníka, už to teď nebude tak snadné.
Pokračující digitalizace státu od letošního roku dopadá i na majitele aut, při zjištění zmíněných údajů už se mnozí neobejdou bez internetu.
Změny se dotkly i malých technických průkazů, jež řadě vlastníků vozů zůstanou jako jediný fyzický doklad o registraci. Velké techničáky postupně vymizí úplně.
Změny od ledna 2024
Při registraci auta majitel či provozovatel auta nově dostane jen osvědčení o registraci vozidla (ORV), lidově zvané "malý techničák". Tedy místo dvou dokladů jen jeden. Totéž čeká i každého, kdo musí na registr vozidel kvůli zápisu změny, třeba při prodeji auta, změně trvalého bydliště nebo po instalaci tažného zařízení.
"Velký technický průkaz se odebere při jakémkoliv úkonu prováděném na registru vozidel. Zároveň je odebrán malý technický průkaz a je vystaven nový. Vždy jsou opravena data v registru, pokud jsou chybná, a vždy je vložen sken technického průkazu do registru vozidel," popisuje mluvčí plzeňského magistrátu Eva Barborková. Stejnou praxi potvrzuje i Jaroslav Nedoma, vedoucí oddělení registru vozidel města Liberce.
Odebrání však nemusí být doslovné. "Dle vyjádření Ministerstva dopravy je možné klientům vracet velké technické průkazy 'znehodnocené' – označené razítkem o zrušení ze zákona, na jejich vlastní žádost," říká Jaroslav Nedoma.
Z úřadu si tedy může majitel starý papírový doklad odnést, jen ho už nemůže použít jako platný dokument třeba při pozdějším prodeji vozu. Tento postup uplatňují například i v Plzni. Znehodnocený techničák bude mít datum zneplatnění a razítko či ustřižený roh.
Ministerstvo zmiňuje i možnost nechat si na registru vozidel vytisknout výpis. Ale to se dle zkušeností z praxe týká spíše vozidel zaniklých nebo vyřazených z provozu, když takový doklad požaduje pojišťovna. Podobný výpis si k autu registrovanému na sebe může každý také stáhnout k vytištění na Portálu dopravy, po přihlášení přes Identitu občana.
"Skutečnost, že už se letos nevydávají velké technické průkazy, většina klientů zjistí, až když jim oznámíme, že velký technický průkaz byl zrušený a dostávají jen COC dokument. Pokud se jedná o přeregistrace například předváděcího vozu, automaticky jim dáváme kopii starého velkého technického průkazu," popisuje praxi David Liška, provozní ředitel firmy Louda Auto, prodávající nové i ojeté vozy.
Zmíněné COC dokumenty, Certificate of Conformity neboli prohlášení o shodě, prodejci vydávají kupujícím k novým autům, předkládají se pak úřadu při první registraci. Obsahují také řadu technických údajů, ale hledat v nich je méně přehledné, informace bývají obvykle v angličtině.
Lidem, kteří jdou na úřad zapsat změny, Barbora Minksová ze společnosti Cebia doporučuje si velký techničák pro jistotu ofotit.
Malé technické průkazy mají od letoška trochu jiný vzhled. Kromě provozovatele auta přibylo i jméno a adresa vlastníka, údaje o kombinované spotřebě paliva a emisním limitu a QR kód pro snazší identifikaci. Naopak už zde není údaj o barvě auta a kolonka řazení převodovky.
Druhou letošní změnou je, že při cestách po Česku už řidiči nemusejí mít technický průkaz u sebe v autě. Policie si při kontrole zjistí údaje z online registru. Doklad však musí být platný a nadále je potřebný při kontrolách STK. Není nutné s sebou vozit ani řidičák, má-li řidič občanský průkaz nebo pas. Zatím je nutné se prokazovat zelenou kartou, ale chystá se i zrušení této povinnosti.
Co změny znamenají pro majitele starších aut
Vlastníci starších aut, u nichž se nic nemění a není tedy nutné zajít na registr vozidel, se zatím nemusejí bát, že o velký technický průkaz přijdou. Plošně se nic vybírat nebude.
"Nedošlo ke konci velkých technických průkazů, ty zůstávají nadále platné a řidič nebo vlastník vozidla o ně nepřijde, dokud nepůjde na úřad obce s rozšířenou působností řešit nějakou dopravní agendu," uklidňuje Jan Jakovljevič, mluvčí Ministerstva dopravy.
Do papírového dokladu už se však nebudou zaznamenávat kontroly na STK, takže při příští technické prohlídce už není nutné doklad brát s sebou. Majitel či provozovatel vozu si proto musí datum kontroly zaznamenat jinak. Kontroly se zároveň zapisují do online registru (jak tato data zjistit, dále v článku).
Ministerstvo dopravy však doporučuje velký techničák s sebou na STK vzít, pro kontrolu a případnou opravu chyb v online registru. Zde se majitel nemusí bát, že o něj přijde.
Potvrzuje to i Luděk Šíp, předseda Asociace STK. "Technickou prohlídku tyto úkony prodlužují, ale nijak významně a fronty na STK se nikde netvoří. Navíc se situace velmi liší podle regionů, zřejmě podle toho jak kde úředníci měli zvyk zapisovat údaje jen do velkého technického průkazu a ne do Registru silničních vozidel," uvádí Luděk Šíp. V některých krajích je podle něj takových nedostatků zhruba u 25 procent vozidel.
Které údaje v malém techničáku chybí
V malém technickém průkazu nejsou záznamy o STK, z těch nově vydávaných vypadla také barva auta. Odborníci však nejvíce upozorňují na chybějící údaje o vhodné velikosti kol a pneumatik.
"Toto je velký problém. Nevyhovující kola neprojdou přes STK a v případě, že by daný člověk zavinil s takovým autem nehodu, pojišťovna může v rámci havarijního pojištění odmítnout či zkrátit pojistné plnění, případně vyžadovat škodu zpět na pojištěném v případě povinného ručení," varuje Barbora Minksová z firmy Cebia.
Lidé by podle ní neměli spoléhat na to, že při koupi kol či pneumatik získají vhodný typ, ale mají si sami zkontrolovat, co kupují. "Za nevyhovující kola totiž nese odpovědnost vždy majitel vozidla, nikoli ten, kdo mu je prodá," podotýká Minksová. V autoservisech dle její zkušenosti někdy dochází k chybám.
Další problém je chybějící informace o prvním majiteli, což zajímá lidi kupující ojetiny. Údaj v inzerci, že auto nabízí jeho první majitel, zatraktivňuje nabídku a může i odradit od důkladného prověření vozu. "Bohužel to tedy nahrává ještě častějším podvodům tohoto typu, kdy prodejce si už nebude muset ani nechat vystavit kopii velkého technického průkazu, aby podvod zakryl," upozorňuje Barbora Minksová.
Jak zjistit údaje online
Lidé neobratní v použití online služeb jsou nyní v nevýhodě, pro ostatní by však chybějící velké techničáky neměly představovat problém.
"Informace se dají snadno získat na portálu Datová kostka – www.dataovozidlech.cz, kde stačí zadat VIN vozidla a zjistíte tam informace, které byly dříve obsaženy ve velkém technickém průkazu. A to včetně povolených rozměrů kol a pneumatik, což je obvykle jediný údaj, který běžného motoristu zajímá," doporučuje David Liška z firmy Louda Auto.
Stejný server doporučují i lidé z námi oslovených registrů vozidel. Není nutné se zde přihlašovat, údaje lze zjistit k jakémukoli autu podle VIN i čísel velkého (TP) a malého (ORV) technického průkazu – v kolonce Vyhledání vozidla v dolní části stránky. "Brzy bude ke každému vozidlu také uveden počet předchozích vlastníků a provozovatelů," doplňuje Eva Barborková z plzeňského magistrátu. Osobní údaje o majiteli či provozovateli tu nejsou.
Další možnosti jsou Portál dopravy a Portál občana. Oba vyžadují přihlášení přes Identitu občana, ale údaje lze zjistit jen kliknutím na zobrazený vůz, bez hledání kódů VIN a techničáků. Na rozdíl od Datové kostky jsou tu i podrobnější záznamy o technických a evidenčních kontrolách. Portál dopravy je ukáže přímo, Portál občana odkáže na server Kontrola tachometru, přičemž zde předvyplní VIN.
Majitelé iPhonů a brzy také telefonů s Androidem mohou využít rovněž mobilní aplikaci eTechničák, i ona se obejde bez přihlašování. "Vyhledat vozidlo zde lze navíc pomocí QR kódu, který je na novém Osvědčení o registraci vozidla. Technické údaje o vozidle se zobrazí ve stejné podobě jako na Datové kostce," říká Eva Barborková.
Co když jsou elektronické údaje špatně
Ministerstvo dopravy upozorňuje, že online registr vznikl historicky ručním zadáváním dat podle snímků techničáků na různých úřadech a sloučením databází. Může se proto stát, že v něm jsou chyby. Při nesouladu platí vždy údaje na papírovém dokladu.
Pokud majitel auta zjistí, že je něco v online registru špatně, ministerstvo připravuje novinku. Na Portálu dopravy bude v brzké době k dispozici online žádost, pomocí které bude možné zdarma nechat opravit údaje v registru, jen na základě fotografie technického průkazu. Jinak lze počkat, až bude nutné zajít na úřad kvůli přepisu nějakých změn. Při té příležitosti úředník údaje zkontroluje a případně zdarma opraví.